top of page

Broodpudding van kerststol leftovers

Bijgewerkt op: 2 dec. 2019

Wentelteefjes, heerlijk vinden wij die, en het is de perfecte manier om wat ouder

geworden brood alsnog op te eten. Nou wij ontdekten dus dat wanneer je dit recept

gebruikt voor een bereiding in de oven, dat het dan ineens broodpudding heet. Nou

ja, ook goed, het is echt net zo lekker! Omdat wij nog wat kerststollen over hadden

dat maar oud lag te worden, besloten wij er een broodpudding van te maken. Met het

recept van de wentelteefjes in ons achterhoofd, kan ik je vertellen dat wij het perfecte

ontbijtje voor de Tweede kerstdag gevonden hebben. Want een broodpudding van

kerststol, mét spijs, is echt een feestje om de dag mee te beginnen.



Nou weet ik niet of wij vroeger nooit oud brood hadden, of geen eieren in huis, maar

ik kan me niet herinneren dat wij vroeger thuis wentelteefjes aten. Misschien een

hele enkele keer wel hoor, maar dat ben ik dan toch vergeten. Nee, dit oer-Hollandse

recept leerde ik eigenlijk pas kennen toen ik op mezelf ging wonen, en ik vaak nog

wat brood over had. Goh wat heb ik regelmatig wentelteefjes gegeten…. De laatste

jaren maak ik ze nog wel eens klaar in het weekend, en ik heb er intussen mijn eigen

recept voor gemaakt.

En dat werkt dus ook helemaal prima met kerststol, of rozijnenbrood. Omdat ik geen

zin had om lang in de keuken te staan, maakte ik dit ontbijtje klaar in de oven. En

dan maak je dus een broodpudding van kerststol…. En weet je wat het lekkerste is?

De stukjes spijs verkruimelen en dan tussen het brood leggen. Met nog wat andere

leftovers van het kerstdiner zet je vandaag zo weer een feestelijk ontbijt op tafel.




Broodpudding van kerststol

Zo doet u het:

6 tot 8 plakken kerststol, met amandelspijs

3 eieren

50 gr roomboter

2 el Griekse yoghurt

100 ml slagroom (of amandelmelk)

Vanillepoeder/extract

Amandelschaafsel

Nodig: ovenschaal


Bereiden: Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet de ovenschaal in met wat

boter.

Haal het spijs uit de kerststol en leg even apart. Besmeer de plakken kerstbrood met

roomboter en snij in stukken. Leg deze in de ovenschaal, het hoeft niet heel netjes,

ze mogen dwars over elkaar heen. Verkruimel het amandelspijs en strooi over het

brood.


Meng de eieren met de yoghurt, slagroom en vanillepoeder. Wil je nog net even wat

gezonder, gebruik dan (amandel)melk in plaats van room.

Schenk het eiermengsel nu over het brood, zorg dat al het brood lekker in het

eiermengsel ligt. Druk desnoods het brood wat aan. Strooi wat amandelschaafsel

over het brood.

Schuif de broodpudding van kerststol nu in de voorverwarmde oven en bak ongeveer

25-30 minuten, totdat de bovenkant goudbruin ziet.

Serveer de broodpudding warm, dat is het lekkerste! Ook lekker met nog wat extra

yoghurt, of opgeklopte slagroom. Yes, dat zei ik… het is tenslotte Kerst!



2 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page